به گزارش پارسینه هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در كنگره بزرگداشت محسن فیض كاشانی یادآور شد: روحانیت همیشه پناهگاه مردم و محكمترین پایگاه ارتباط مردم با دولتهای مقبول بوده است و میتوان از آن به عنوان لنگر ثبات و بقای امت اسلامی یاد كرد.
وی افزود: آخرین برگی كه ما در اختیار داریم دوره پس از انهدام رضاشاه و آمدن روحانیت بعد از شهریور 1320 است كه میبینیم روحانیت چه نقشهایی ایفا كرد كه منجر به انقلاب اسلامی ایران شد و كشور را یكجا از چنگ استكبار و استبداد نجات داد كه این دو، دو لبه قیچی هستند كه از منافع مردم به نفع خود استفاده میكردند.
وی ادامه داد: پس از اینكه ملت ما آزاد شد، استقلال گرفت و بر اساس اسلام و قانون اساسی مستحكم راه درستی را در پیش گرفت. اگر روحانیت روزی به هر دلیلی دچار انزوا شود ما دچار مشكلات واقعی میشویم. روحانیت باید مسایل مملكت را جدی بگیرد. حوزههای علمیه نیرومند هستند و مهمترین مكانی هستند كه مردم به آن در كنار دانشگاه مراجعه میكنند. دانشگاههای ما هم امروز رو به پیش هستند و علمای حوزه و دانشگاه امروز باید محور و متكی قرار بگیرند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه " اساتید حوزه و دانشگاه نه به دنبال پست و سمت بلكه به دنبال عظمت اسلام، تشیع و ایران هستند" خاطرنشان كرد: برخی افراد معتقد هستند كه باید منهای روحانیت عمل كرد و در عمل به این اقدام دست میزنند. آنها باید بدانند كه دارند خیانت میكنند. نباید به دنبال زدن پایههای خود باشند؛ چراكه اگر تنه را بزنند چیزی از شاخ و برگها نمیماند. آنها آنقدر ریشه ندارند كه بتوانند افكار متنوع را به دور خود جمع كنند.
وی با تاكید بر لزوم حركت حساستر و بهروزتر علما و روحانیون اظهار كرد: ما وارث همان حوزهای هستیم كه كسانی مثل فیض كاشانی در این حوزهها در همه رشتهها متخصص بودهاند. امروز هم حوزهها باید همه علوم، بهویژه علوم انسانی را داشته باشند و فتواها باید متكی به تخصص باشد تا با همین سرمایه، انقلاب را تحویل امام زمانمان بدهیم.
رییس مجلس خبرگان خاطرنشان كرد: در زمان قبل از فیض اتفاق مهمی كه افتاد این بود كه ایران رسما تشیع را مذهب خود اعلام كرد و این به خاطر اختلافات جدی شیعه و سنی در آن زمان و فشار حكومت سنی عثمانی به ایران بود. از این جهت باید به صفویها احترام زیادی بگذاریم. گرچه ممكن است از نظر روشنفكران، آنها در برخی مسایل نقاط ضعفی داشته باشند كه همینطور هم هست اما مساله فقط این نیست. در آن زمان كسی جرأت نمیكرد شیعه بودن را علنی اعلام كند اما صفویها این كار را كردند.
وی افزود: صفویان به اكثریت مردم كه شیعه بودند تكیه و پایههای حكومت خود را مستحكم كردند. این اولین بار بود كه علما در سراسر بلاد اسلامی با حكومت همزبان میشدند و برای آنها فرصت جدیدی به وجود آمد تا جایی كه حتی علما از جاهای دیگر به ایران مهاجرت میكردند و این یك همكاری متقابل بین حكومت و روحانیت بود. حكومت از طریق روحانیت پایههای خود را مستحكم و روحانیت هم از حكومت برای افشای رازهای در سینه و آرزوهای در سر استفاده میكرد.
وی خاطرنشان كرد: اتكای اصلی صفویان به افكار عمومی بود كه در آن زمان قالب روحیه مردم، روحیه دینی بود. اگر روحانیت و حوزهها تقویت نمیشد كسی به میدان نمیآمد كه طلسم 2500 ساله شاهنشاهی را بشكند و دست استعمارگران را از ایران كوتاه كند. این كار با قدرت روحانیت، مردم متدین، درایت آنها و رهبری بینظیر و تاریخی امام راحل بود كه اتفاق افتاد. این روحیات اكنون در ملت ما نهادینه شده و انشاءالله بهتر هم خواهد شد.
وی با بیان اینكه " فیض كاشانی كار بزرگی در علم اخلاق انجام داد" گفت: تا زمان فیض، محور اخلاق، علوم غزالی بود كه البته آن هم علوم خوبی بود اما اسلام نابی كه باید آن را از اهل بیت بگیریم در آن كم آمده بود. فیض این اسلام را به اخلاق اضافه كرد كه تطبیق آن كار بزرگ و پرحوصلهای بود اما اقدام ارزشمندی است.
وی با بیان اینكه " نجات در محور قرار دادن قرآن و نیافتادن به دام افراط و تفریطهاست" اظهار كرد: متصوفه در زمان فیض نفوذ سیاسی داشتند و شیخ به تصوف متهم شده بود. البته خود فیض اشكالاتی هم به تصوف گرفته است و از این جهت كه اكنون هم ما به برخی از این آسیبها مبتلا هستیم من اشكالاتی كه فیض گفته بود را یادآوری میكنم؛ یكی اینكه صوفیان تصور میكنند از بشریت بالاتر رفته و مقام فوق بشر دارند. آنها خیال میكنند هر كاری میتوانند انجام دهند و در زندگی بشر دخالت تكوینی داشته باشند. صوفیان ادعای علم غیب دارند و با ریاضت مدعی تسخیر اجنه و حل مشكلات به كمك آنها هستند.میگویند كه به مقام معرفت و كرامت رسیدهاند، ادعای آنها در ملكوت شنیده میشود و در جبروت به آنها پاسخ داده میشود. همچنین مریدان به پای آنها میافتند و از آنها میخواهند به دلیل اینكه واصل شدهاند در انجام هر عملی آزاد باشند و این اجازه به آنها داده میشد.
رییس مجلس خبرگان تاكید كرد: خیلی از این مسایل با عوض شدن شكلش در تاریخ مانع عقلانیگری شیعیان بوده است.جامعه ما هیچگاه از افراد مدعی كرامت راحت نبوده است. البته هستند كسانی كه واقعا كرامت دارند اما آنها كرامتفروشی نمیكنند و آن را به رخ نمیكشند. البته برخی از این مسایل در مورد زمان حال صدق نمیكند اما ریشه آنها بیشتر از متصوفه و مدعیان ارتباط با ائمه است. یكی دیگر از مشكلات متصوفه، زهدفروشی آنها و ترساندن مردم از دنیا بود؛ به طوری كه جامعه را در حال عقبماندگی نگه میداشتند و این بسیار خطرناك است.
وی ادامه داد: پس از اینكه ملت ما آزاد شد، استقلال گرفت و بر اساس اسلام و قانون اساسی مستحكم راه درستی را در پیش گرفت. اگر روحانیت روزی به هر دلیلی دچار انزوا شود ما دچار مشكلات واقعی میشویم. روحانیت باید مسایل مملكت را جدی بگیرد. حوزههای علمیه نیرومند هستند و مهمترین مكانی هستند كه مردم به آن در كنار دانشگاه مراجعه میكنند. دانشگاههای ما هم امروز رو به پیش هستند و علمای حوزه و دانشگاه امروز باید محور و متكی قرار بگیرند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه " اساتید حوزه و دانشگاه نه به دنبال پست و سمت بلكه به دنبال عظمت اسلام، تشیع و ایران هستند" خاطرنشان كرد: برخی افراد معتقد هستند كه باید منهای روحانیت عمل كرد و در عمل به این اقدام دست میزنند. آنها باید بدانند كه دارند خیانت میكنند. نباید به دنبال زدن پایههای خود باشند؛ چراكه اگر تنه را بزنند چیزی از شاخ و برگها نمیماند. آنها آنقدر ریشه ندارند كه بتوانند افكار متنوع را به دور جمع كنند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به تغییرات یاد شده در میدان بهارستان و مدرسه عالی شهید مطهری گفت: ساختمان مجلس شورای اسلامی و سپهسالار آثار خوبی است كه به جا مانده است. من در زمان ریاست جمهوری فكری داشتم كه در محاق مانده و آن اینكه میدان بهارستان تا سرچشمه ادامه پیدا كند. در سرچشمه هم مدرسه الهیات را داریم كه بزرگانی مثل مطهری، بهشتی و باهنر در آنجا تحصیل كردهاند و قتلگاه 72 تن است. آنجا مركز حزب جمهوری بود كه قدم بزرگی در تثبیت انقلاب و بیرون راندن عوامل فساد از كشور برداشت. امیدوارم این میدان ساخته شود و مركز تاریخسازی در متن تهران باشد.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 23,ژانویه,2025